ABC Kariery
Własna firma krok po kroku
JAK ZAŁOŻYĆ WŁASNĄ FIRMĘ ?
Twoje pierwsze kroki:
Nazwa firmy
Przy wyborze nazwy firmy należy wziąć pod uwagę cztery podstawowe czynniki decydujące o wyborze nazwy:
• produkt ( czyli co będzie przedmiotem działalności np.: handel, produkcja, usługi oraz to czym będziesz handlować, co produkować lub jakie usługi świadczyć),
• strategia marki( czyli jaką markę zastosujesz: czy rodzinną – tzn., że wszystkie swoje produkty nazwiesz tak samo, czy indywidualną- czy każdemu produktowi dasz inną nazwę),
• rynek nazw ( należy dowiedzieć się, jakie nazwy firm już są na rynku, by nie złamać „prawa firmowego”. Twoja firma musi się wyróżniać nazwą.
• adresat marki( czyli do kogo adresowany jest produkt, jakie ma cechy adresat).
Biznes plan
Biznes plan to suma dwóch planów – planu marketingowego i finansowego przedsiębiorstwa. Sporządza go nie tylko ta osoba, która zamierz uruchomić firmę, ale także przedsiębiorca, który zamierza wykonać kolejny krok w rozwoju firmy: zdobyć nowy rynek, rozszerzyć ofertę o nowy produkt, dokonać podziału firmy lub jej połączenia.
Adresaci biznesplanu
1. Inwestor-osoba, która należy przekonać do pomysłu.
2. Bank – do którego zwracamy się o kredyt.
3. Partner – z którym się łączymy.
Co powinien zawierać biznes plan?
1. Streszczenie
2. Charakterystyka firmy
3. Analiza rynku
4. Strategia marketingowa
5. Profil produkcji
6. Zarządzanie
7. Plan finansowy
Rejestracja firmy w Urzędzie Gminy.
Działalność można rozpocząć po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorstw.
Nadanie numeru regon przez GUS.
Gdy otrzymaliśmy wpis firmy do ewidencji to w ciągu 14 dni od dnia nadania wpisu należy udać się do właściwego ze względu na siedzibę wojewódzkiego oddziału Urzędu Statystycznego.
Pieczątka i konto bankowe.
Kolejne kroki na drodze do rejestracji firmy to wyrobienie pieczątki oraz założenie rachunku bankowego.
Pieczątka firmowa jest niezbędna do dokumentowania zawieranych transakcji między firmą i jej kontrahentami.
NIP i podatki w Urzędzie Skarbowym.
Kolejnym krokiem na drodze do rozpoczęcia działalności gospodarczej jest wizyta w Urzędzie Skarbowym.
Do urzędu udajemy się w celu zgłoszenia rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz nadania NIP.
Czynności tych należy dokonać w Urzędzie Skarbowym właściwym dla siedziby firmy. Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) nadawany jest podatnikowi będącemu osobą fizyczną na całe życie. Numer ten nie ulega zmianie w momencie rozpoczęcia działalności gospodarczej a potrzebna jest jedynie aktualizacja danych zawartych w pierwotnym wniosku o NIP.
Zgłoszenie do ZUS.
Kolejnym etapem rejestracji jednoosobowej firmy jest rejestracja w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.. Skutkiem tego jest obowiązek samodzielnego opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
Państwowa Inspekcja Pracy i Sanepid.
Gdy zakładając firmę zatrudniamy także pracowników to jesteśmy zobowiązani w ciągu 30 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej zawiadomić na piśmie PIP.
Koncesje, licencje, pozwolenia.
Nie każdą działalność można prowadzić bez uzyskania stosownej zgody. W przypadku niektórych rodzajów działalności gospodarczej przepisy przewidują obowiązek uzyskania koncesji lub zezwoleń.
Źródło http:// mambiznes.pl